دنیای مد

درباره برند هرمس (Hermes)

درباره برند هرمس (Hermes)

About Hermès

Hermès International S.A., or simply Hermès (/ɛərˈmɛz/ (About this soundlisten) air-MEZ, French: [ɛʁmɛs] (About this soundlisten)), is a French luxury goods manufacturer established in 1837. It specializes in leather goods, lifestyle accessories, home furnishings, perfumery, jewellery, watches and ready-to-wear. Its logo, since the 1950s, is of a Duc carriage with horse. Nadège Vanhee-Cybulski is the current creative director

Beginnings in the 19th century

Thierry Hermès was born in Krefeld, Germany, to a French father and a German mother. The family moved to France in 1828. In 1837, Hermès first established a harness workshop in the Grands Boulevards quarter of Paris, dedicated to serving European noblemen. He created high-quality wrought harnesses and bridles for the carriage trade, winning several awards including the first prize in its class in 1855 and again in 1867 at the Expositions Universelles in Paris.

Hermès’s son, Charles-Émile, took over management from his father in 1880 and moved the shop to 24 rue du Faubourg Saint-Honoré, where it remains. With the help of his sons Adolphe and Émile-Maurice, Charles-Émile introduced saddlery and started selling his products retail. The company catered to the élite of Europe, North Africa, Russia, Asia, and the Americas. In 1900, the firm offered the Haut à Courroies bag, specially designed for riders to carry their saddles with them.

درباره برند هرمس (Hermes)

اِرمِس (به فرانسوی: Hermès) شرکت فرانسوی تولیدکننده کالاهای لوکس است، که در سال ۱۸۳۷ تأسیس شد.
این شرکت، متخصص در طراحی و ساخت لوازم چرم، لوازم جانبی، لباس‌های آماده، عطر و کالاهای با کیفیت می‌باشد.
شرکت ارمس در سال ۱۸۷۳ توسط تیری ارمس تأسیس شد. لوگوی کنونی شرکت اِرمس که از دوک، کالسکه و اسب تشکیل شده، از دهه ۱۹۵۰ به بعد، مورد استفاده قرار گرفته‌است. دفتر مرکزی این شرکت، در خیابان فُبورگ-سَن-اُنورِه شهر پاریس فرانسه قرار دارد.

درباره برند هرمس (Hermes)

درباره برند هرمس (Hermes) “تکمیلی”

هرمس از برندهای ابَرلوکس جهان است که استراتژی بسیار خاص خود را در عرضه‌ی جهانی محصولاتش در پیش گرفته است.
شرکت فرانسوی هرمس به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح کالاهای لوکس در دنیا شناخته می‌شود و بارها و بارها در ارزشیابی‌ها و رتبه‌بندی‌های مختلف، جزو باارزش‌ترین برندهای لوکس جهان معرفی شده است. به بیانی دیگر، هرمس نماد یک جهان لوکس محسوب می‌شود؛ چرا که ‌ترکیبی از یک میراث غنی خانوادگی، صنعت هنرمندانه، باریک‌بینی و موقعیت سطح بالا در دنیای رقابتی و بی‌رحم کالاهای لوکس است.

بنا به رتبه‌بندی BrandZ در سال ۲۰۱۵، این شرکت دومین برند لوکس جهان با ارزش معادل ۱۹ میلیارد دلار است که پس از لویی ویتون با ارزش ۲۴.۷ میلیارد دلار قرار دارد. در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات این برند، شامل کالاهای چرمی، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و لباس عرضه می‌شود.

تاریخچه‌ی هرمس در یک نگاه

برای عموم، لوگوی کالسکه‌ی اسب هرمس جای سؤال دارد. چرا که بین کالسکه‌ی اسب و کیف‌های دستی یا دیگر کالاهای لوکس ارتباطی دیده نمی‌شود. دلیلش ساده است؛ چرا که هرمس در ابتدا به‌عنوان یک کارگاه تولید زین اسب در پاریس شروع به فعالیت کرد. اواخر سال ۱۸۷۹ بود که محصولات این مجموعه توسط تیری هرمس، پسر ویلیام امیل هرمس گسترش پیدا کردند. جدول زیر تاریخچه‌ی تحولات مهم این شرکت را نشان می‌دهد:

جدول وقایع مهم هرمس در طول زمان

تاریخ رویداد مهم هرمس
۱۸۳۷ شرکت هرمس توسط تیری هرمس به‌عنوان سازنده‌ی زین اسب تأسیس شد.
۱۹۲۰ خط تولید پوشاک، ساعت و دستکش در کارخانه راه‌اندازی شد.
 ۱۹۳۰ شرکت هرمس کیف‌های دستی خود را وارد بازار ایالات متحده کرد.
۱۹۳۷ نخستین روسری‌های تولید هرمس ارائه شد.
۱۹۵۴ خط تولید لوازم کادویی و مبلمان خانگی راه‌اندازی شد.
۱۹۹۰ تعداد فروشگاه‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه و نمایندگی‌های هرمس به رقم ۲۲۵ رسید.
۱۹۹۳ هرمس جزو شرکت‌های سهامی عام شد و به بازار بورس پیوست.
۱۹۹۶ هرمس اولین فروشگاه خود را در شهر پکن چین افتتاح کرد.
۱۹۹۹ هرمس ۳۵ درصد سهام ژان پل گوتیه را خریداری کرد.

تاریخچه‌ی روسری هرمس

امیلیو پوچی طراح سرشناس مُد، دست به خلق روسری‌های خاص خود می‌زند و مجموعه‌هایی از روسری‌ها‌ و دستمال‌گردن‌هایِ ابریشمیِ چهارگوش در نقش‌مایه‌ها و رنگ‌های متنوع می‌آفریند. پوچی روسری را به صورتی جدید،منطبق بر ذائقه‌ی روز و با نگاهی نوگرایانه در زندگی روزمره تلفیق می‌کند. این طراح،جان تازه‌ای به ابریشم می‌دهد و طراحان  مُد بسیاری  را با خود همراه می‌کند  و کلّ صنعت مُد را به قبضه درمی‌آورد. روسری‌های برندهای هرمس و ورساچه با طرح‌های خلاقانه‌شان بسیار شناخته شده‌اند.گریس کلی  ستاره و بازیگر امریکایی متولد ۱۹۲۹ در شهر فیلادلفیا،انگیزه‌ی  توجه درخور همگان به روسری  می‌شود.او شیفتگی خود به روسری را در ظاهرش به نمایش می‌گذاشت و با پوشیدن روسری‌ها با وقار و ظرافت تمام،در ارتقاء ارزش زیبایی‌شناسانه‌ی آنها در زمان حیاتش سهم به سزایی داشت. گریس به عنوان الگوی بسیاری از زنان، با نمایش  تصویر  تجاری، مجلل و رویایی از خود در توسعه‌ی تولید روسری  مشارکت داشت.

تاریخ جذاب روسری با گذشته‌ای سرشار از هیجان و سنت در برابر ماست. امروزه بسیاری از لوازم جانبی مُد همچون روسری در زندگی ما به جزئی جداناپذیر تبدیل شده‌اند و ناگزیر روزانه استعمال می‌شوند . روسری ها، دستمال‌گردن‌ها  و شال‌ها وابسته به زمان، آب و هوا و تمایلات ما مکانی قابل‌توجه در کمد لباس‌هابه خود اختصاص داده‌اند.

عکس  از Anja Niemi ،مجله‌ی ماری کلر ۲۰۱۴، برند هرمس، سال ۲۰۰۴

فلسفه‌ی برند هرمس

فلسفه برند هرمس عمیقا در مفاهیمی چون کیفیت و کمیابی پایه‌ریزی شده است. این‌ها همان اصولی هستند که هرمس را از تولید انبوه، افزایش خطوط تولید و برون‌سپاری دور نگه داشته‌اند. هرمس بر این باور است که تک‌تک محصولات این شرکت باید سخت‌کوشی و تلاش پشت صحنه‌ی مراحل ساخت را در خود منعکس کند. اکسل دوماز، مدیر عامل فعلی هرمس، نقطه‌ی قوت برند خود را شوق به‌کاررفته در مراحل ساخت و تولید می‌داند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص این اصول حرفه‌ای وجود دارد این است که در طول تاریخ ۱۸۰ ساله‌ی این شرکت با وجود دیگر تحولات، برقرار مانده‌اند. مالکیت، مدیریت و رهبری هرمس، در میان چندین نسل از اعضای این خاندان عبور کرده؛ اما اصول اداره‌ی آن همچنان پابرجا مانده است. تمام محصولات هرمس به‌طور کامل در فرانسه تولید می‌شود. حتی این مجموعه ادعا دارد که هر محصول تنها توسط یک صنعتگر ساخته می‌شود.

برخی از محصولات برند هرمس

آبی کاربنی
بنفش
زرشکی
سبز یشمی
سرمه ای
سفید
سیدی
شیری
طوسی
کرمی
کرمی تیره
کله غازی
مشکی
یاسی
پسته ای
زرشکی
سبز یشمی
سرمه ای
طوسی
کرمی
مشکی
نارنجی
هلویی

روسری ابریشم سفید مشکی جدید zebra

قیمت اصلی تومان798,000 بود.قیمت فعلی تومان598,000 است.
سبز
سبز سلطنتی
سفید کالباسی
مشکی سفید
مشکی صورتی
مشکی طلایی
مشکی طوسی
سرمه ای
طوسی
طوسی صورتی
کرمی سبز
کرمی صورتی
مشکی سفید
مشکی طلایی
مشکی قهوه ای
آبی کاربنی
سبز کرمی
صورتی کرمی
طلایی سفید
طوسی ابی
طوسی حاشیه مشکی
مشکی سفید
مشکی طلایی

روسری ابریشم قواره کوچک سفید مشکی hermes

قیمت اصلی تومان798,000 بود.قیمت فعلی تومان598,000 است.

 

تاریخچه‌ و خاستگاه روسری برند هرمس

امروزه روسری‌‌ها همانند جواهرات زینتی و کیف‌های کوچک‌دستی در دسته‌ی لوازم جانبی مُد جا خوش‌کرده‌اند.این جزئیات، ریزه‌کاری‌‌های خاصّی هستند که به ظاهرتان اضافه می‌شوند و با اشاره‌ی چشمی به‌ آن جلوه‌ می‌بخشند. مع‌الوصف، روسری درآغاز ‌ با هدفی کاربردی طرح‌ریزی شد که در ادامه با تاریخ مختصری از تحوّل آن آشنا خواهیم شد.

دختر، اثر ژان باپتیست گروز، قرن هجدهم، کتابخانه‌ی ملی فرانسه

تاریخ کوتاه روسری تاریخچه‌ و خاستگاه روسری

همگان ازدیرباز، با روسری‌های زنانه و مردانه آشنا بودند. ریشه‌ی این کلمه در زبان فرانسه از زبان اهالی پرووانس، ناحیه‌ای در جنوب فرانسه، نشأت گرفته است.foulard (روسری) از واژه‌ی foulat  می‌آید، به معنای پارچه ی سبک. روسری  تنها مختصّ زنان نبوده است و با گذر زمان، مردان نیز خود را با این تکّه‌های پارچه می‌آراسته‌اند. فرانسوای اوّل از تمام نفوذ خود بهره می‌برد تا شهر لیون را بدل  به پایتخت ابریشم کند. بافندگان این شهر،آن زمان، پارچه‌هایی با کیفیت مرغوب می‌بافتند و طولی نکشید که نام لیون در کشور  و حتا بیرون از مرزها، به واسطه‌ی پارچه‌های اعلایش برسرزبان‌ها افتاد. در قرن هجدهم ، عمدتاً روسری‌ها را از نخ  و برای طبقات مرفه از ابریشم می‌بافتند. منظور از روسری ،لچک‌ها و شال‌هایی است که آن زمان بر شانه‌‌ی  زنان خودنمایی می‌کرد که بیشتر برای محافظت از سرما استفاده می‌شد و در  طبقه‌ی مرفه ابزاری بود برای نمایش ثروت.

 

تاریخچه‌ی روسری افریقایی

اروپایی‌های افریقایی‌تبار اغلب زمستان‌ها روسری‌های رنگارنگی برای محافظت از موی خود سر می‌کنند. در بعضی از سنت‌های افریقایی، روسری به‌ضرورت، دلالت مذهبی نداشته و همواره برای مراقبت از موها در برابر بدی آب و هوا و تأثیرات ناخوشایندش استفاده می‌شد.در خاک افریقا، روسری برای برجسته کردن زیبایی زن به‌کارمی‌رفت.بسته به روش گره زدن  روسری و نقش‌مایه‌های آن و حتا متأثر از جنس پارچه‌ (نخ، ابریشم یا الیاف نخل)،روسری، زبانی را بازنمون می‌کند که آگاهان قادر به فهمش هستند. بعضی نقش‌مایه‌ها بازگوکننده‌ی آن هستند که صاحب روسری زنی تواناست، بعضی دیگر نشان می‌دهند که زن همسر ثروتمندی دارد و برخی  هشدار و تهدیدی برای رقیبان است. قسمی از موتیف ها بیانگر این است که زن موردبحث در پی همسر است و گروهی دیگر نشانه‌ی قدردانی از نیاکان هستند.سنت روسری در سرزمین افریقا بسیار غنی است و مع‌ذلک کمتر معانی مذهبی  و بیشتر دلالت‌های واقع‌گرایانه دارد.

 

تاریخچه‌ی پوشیدن روسری

کیمت Kemet نامی بود که مصریان باستان به سرزمین خود داده بودند.کلمه ی کیمت به معنای «سرزمین مردمان سیاه» است. زنان کیمت ِباستان،مخصوصاً زنان متعلّق به طبقه‌ی برخوردار برای نمایش بیشتر زیبایی‌شان ، موی خود را به طریق  باشکوهی می‌آراستند. امروزه نیز زنان افریقایی‌تبار روسری‌های خود را به شیوه‌ای به هم می‌پیچانند که یادآور مدل‌های آرایش موی ملکه‌های بزرگ کیمت همچون ملکه نِفِرتی‌تی  با زیبایی افسانه‌ای است.

روسری در رُم ریشه دارد،نقشی که درآنجا داشت بیشتر کمک به پاکیزه‌نگاه‌داشتن مردم بود. هنوز زمان زیادی مانده تا به روسری به عنوان مُد برسیم.

 

بستن روسری دور گردن چه معنایی دارد؟

پارچه ی نازکی برای پاکیزه‌ماندن وجود داشت که نامش«عرق‌چین» به معنای «پارچه‌ی عرق‌گیر» بود.مردان  برای مقابله با تعریق در آب و هوای گرم آن را دور گردن یا  کمر می‌بستند .بعدها حدود هزارسال پیش از میلاد مسیح (ع)، روسری پوشیدن در یونان باستان برای زنان اجباری شد. زنان شوهردار باید سرخود را می‌پوشاندند ،دختران جوان باید سرتاپای خود را با چادر پنهان می‌کردند  و روسپیان باید سر خود را برهنه می‌کردند. در رُم باستان،حجاب  پیش‌درآمدی بر مراسم ازدواج شد.

 

روسری در دین تاریخچه‌ و خاستگاه روسری

سخن‌گفتن از روسری ابریشمی بدون اشاره به دین ممکن نیست. در دین‌های یهودیت، مسیحیت و اسلام حجاب وجود داشته یا همچنان وجود دارد. حجاب به نشانه‌ی احترامِ دینی، در مسیحیت پذیرفته شده که اکنون فقط خواهران روحانی آن را مراعات می‌کنند. در دین اسلام حجابِ زنان با عفاف همراه است و برای صیانت از چشمان ناپاک رعایت می‌شود. امروزه حجاب بسته به کشور به صورت‌های متفاوتی درآمده است: برقع در افغانستان و پاکستان، چادر و نقاب در خاورمیانه و مغرب و پرده‌پوشی در هند.

تحولات بسیاری که در تاریخ روسری روی داده است، تعیین زمان دقیق ِتبدیل شدن آن به صورت لوازم جانبی مُد را دشوار کرده است. امّا آنچه می‌دانیم این است که زنان به‌سرعت تحت تأثیر این پدیده قرار گرفتند و  درگذر زمان شکل‌ها، رنگ‌ها، جنس‌ها و چاپ‌های روسری با جریان مُد تغییر کردند. از سال‌های پایانی قرن نوزدهم تا به امروز، روسری، مانند روسری‌های مشهور برندهرمس، به کالایی فرعی برای اظهار آراستگی تبدیل شده‌اند.بیش از هفتادسال است که چهارگوش‌های هرمس به دلیل  ابریشم ظریف به‌کاررفته و باریک‌دوزی‌های تزئینی و چاپ‌شده بر آن همیشه‌مدروز است.روسری‌های محلی هم  به جریان مد وارد شده‌اند. درسال‌های اخیر دیده‌ایم که روسری‌های اقوام در راهروهای نمایشِ شناخته‌ترین طراحان مُد و شیفتگان صاحب‌سبک مُد بدل به یکی از لوازم فرعی همیشگی شده‌اند.

 

تاریخچه‌ی روسری‌های کابیل Kabyle

روسری‌های بسیار بلند چهار تا هشت متریِ عشایر ِصحرای بزرگ افریقا را کابیل گویند. افریقاییان به‌طور سنتی کابیل را برای محافظت از آفتاب شدید و خاک دور سر می‌پیچاندند. مشهورترین کابیل‌ها به رنگ‌های آبی نیلی هستند که در روزهای جشن استفاده می‌شوند.امروزه کابیل‌ها را در انواع رنگ‌ها و چاپ‌ها در راهروهای مُد می‌بینیم و اغلب برای نمایش ظاهری ماجراجویانه و نامتعارف دورگردن انداخته می‌شوند.

دختر افریقایی با کابیل،عکس از Island Boi

تاریخچه‌ی چفیه یا به زبان عربی کوفیه

این تکه‌پارچه با تغییرات نمادین بسیاری مواجه بوده است. دهقانان بادیه‌نشین شبه‌جزیره‌ی عربستان برای محافظت از باد و شن بیابان چفیه می‌بندند.سال ۱۹۳۶،چفیه با چهره‌ی یاسر عرفات در پیوند قرار گرفت و بار معنایی سیاسی در مفهوم مقاومت فلسطین به خود گرفت.با ورود چفیه به سرزمین‌های دیگر، معنای سمبولیستی آن رنگ باخت و تنها به عنوان نماد ظاهری اعتراض و انقلاب پدیدار شد. حضور چفیه را می‌توان امروز در جریان‌های موسیقی مانند پانک و سکا ملاحظه کرد. روسری از زمان نخستین تا امروز زنان را پوشانده است و  شمامی‌توانید معنای موردنظرتان را از آن طریق برسانید و با ظاهرتان منطبق کنید.

راجر واترز با چفیه‌ی فلسطینی، عکس رویترز

روسری و حجاب

هرچند روسری  پوششی است ابریشمی  یا نخی، به بیان دیگر ، از پارچه‌ای بسیار ظریف امّا این پوشش ربط چندانی با حجاب مذهبی که از قضا آن هم روسری است، ندارد. روسریِ دینی قبل از هرچیز کارکردی شرعی دارد. روسری در معنای عام از پارچه‌ای مربعی، مستطیلی یا از ابعادی دیگر  ساخته شده که به عنوان یکی از لوازم جنبی مُد  فایده‌ی پوششی‌اش  تزئین لباس و دلرباترکردن ظاهر است. لیون در امر تولید پارچه و روسری شهری متمایز است. درجریان زندگی کم‌کم صنعت روسری توسعه یافت. قرن‌هاست که تولید ابریشم و این فعالیت صنعتی در لیون دوام یافته است. برند مشهور آندره کلود کانووا[9]، از مؤخرین در لیون، سنت چاپ بر روی روسری را به شیوه‌ای اصیل و قدیمی ادامه می‌دهد و ادامه‌ی حیات این مهارت استثنائی را ممکن می‌سازد. چاپ‌ها بر روی قاب ‌های قدیمی انجام می‌شوند  و روسری‌ها را با دست در قالب‌ها می‌چرخانند.

 

تاریخچه‌ی دستمال‌گردن پیشاهنگی

در بسیاری از تظاهرات از نوعی پوشش خاص استفاده می‌کنند تا گروهی را متمایز نشان دهند ، هر عضو همان نشان را با خود دارد تا خود را بازشناسد یا تعلقات خود را اظهار کند.مثلاً در فعالیت‌ّهای پیشاهنگی ، دستمال گردن را به شکل خاصّی گره می زنند و از پارچه‌ی مشخصی استفاده می‌کنند تا یکان‌ها را در قلب گروه برجسته کنند و دسته‌های جدا بسازند. بنابراین دستمال‌گردن بخشی از جهان یک پیشاهنگ جوان و نشانی از به رسمیت شناختن اوست درواقع کارکردی هویتی دارد. در اینجا صحبت از یکدستی همان عنصری متمایزکننده هم به میان است.

روسری در بسیاری از فعالیت‌های هنری خیابانی مانند خنیاگری و جادوگری هم استفاده می‌شود. شعبده‌بازان برای انجام تردستی‌هایشان از روسری استفاده می‌کنند. ما همچنین در بعضی از بازی‌ها برای پوشاندن چشمانمان آنها را با روسری می‌بندیم مثلاً در بازی «روباه می‌گذرد». در بسیاری از تمدن‌ها روسری به همین ترتیب حضور دارد.

دستمال گردن پیشاهنگی، عکس از dsquared

منبع:

نوشته موجود در بلاگ روز مد با عنوان تاریخچه و خاستگاه روسری و آشنایی با هرمس مشهورترین برند جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید